Eindwerkverdediging: en dan ben je preventieadviseur

Je volgt een jaar (of voor een niveau I zelfs 2 jaar) opleiding. Je blokt je te pletter voor je examen en haalt een behoorlijke score. Je werkt aan groepswerkjes in een groep die geen groep is bij aanvang, en die ook nooit een groep lijkt te gaan worden, maar die na een tijd toch best een aardige bende blijkt te zijn waarmee je een paar gezellige avondlijke discussies hebt kunnen voeren. Je maakt een eindwerk. Je… Rewind. Je maakt een eindwerk. Niet te licht overheen gaan. Je maakt dus een eindwerk. Bloed, zweet en tranen. Allerlei aangename, interessante, en nare ontdekkingen doe je onderweg. Je vervloekt je promotor, je docenten, je bedrijf, en vooral jezelf omdat je zo stom bent geweest om je hierin te laten meesleuren. En dan plots schijnt er licht aan het einde van de tunnel. Je eindwerk is klaar. “Oef”, denk je, “daar ben ik ook weer doorheen.”

Maar zoals zo vaak zit het venijn hem natuurlijk in de staart. Want je moet dat eindwerk ook nog gaan verdedigen. Enkele weken nadat je dat boek ergens in de hoek hebt gesmeten in de hoop het daar te kunnen laten stof vergaren, blijkt dat ijdele hoop te zijn geweest.

Het leuke aan eindwerkverdedigingen is als je aan de kant van de jury kan zitten. Pas op, zonder leedvermaak, ook ik heb bibberend aan de andere zijde gezeten. Ook ik leverde een eindwerk af waarvan ik achteraf besef dat het geen topper was voor de vakliteratuur. Maar nu zit ik even in de comfortabele positie. De andere kant. De jury.

Je ziet ze in alle vormen en maten, de kandidaten. Vol zenuwen, trillende stem. Blik op tafel gericht. Of giechelend, oh, ik wist niet dat dat hier voor echt was. Kauwgom in de mond, hangend over de leuning van de stoel. Maar soms ook zelfverzekerd, arrogant zelfs. De jury terechtwijzend bij elke vraag.

Soms weet je bij voorbaat dat het niets wordt. Soms wordt je aangenaam verrast. Door een deelnemer die duidelijk een pak maturiteit heeft verworven. Door een goed uitgewerkt project. Door iets dat een echte meerwaarde bood in een bedrijf. De eerste voorzichtige stappen tot verandering op de werkvloer. Dat mag beloond worden. Zo mag ook beloond worden de deelnemer die er hals over kop ingevlogen is (nee, we noemen geen namen). Die als een wervelwind door de materie en door het bedrijf vloog, alles overhoop haalde en daar ook nog resultaat mee behaalde. Kwestie van (slecht) karakter vermoedelijk. Tegen alles en iedereen aan willen schoppen, tot en met de schenen van de promotor toe. En dan toch net op tijd gas terug nemen. Om uiteindelijk tot een mooi resultaat te komen. Met goesting naar meer.

Dat laatste is erg belangrijk. Dat je je eindwerk beu bent gezien na het schrijven en lezen, en herlezen, en verbeteren, en opnieuw herlezen. Dat mag, dat kan. Maar de goesting voor preventie, die moet er nog zijn. Want de eindwerkverdediging is de laatste horde: dan ben je plots preventieadviseur.

En misschien is dat nog het meest tekenend. Die blik bij het verlaten van het lokaal, na de eindwerkverdediging, het besef dat het er op zit. Dat, als de score meevalt, je nu echt preventieadviseur bent. Een beetje verloren. En vol bewondering voor jezelf. Terecht.

One thought on “Eindwerkverdediging: en dan ben je preventieadviseur

  1. Heel herkenbaar en nog vrij aanwezig in mijn korte termijn geheugen. Mij is ook bijgebleven dat ik na het buitenkomen van het PVI niet onmiddellijk wist tegen wie ik mijn blijdschap en mijn verhaal kwijt kon. Terwij na een examen fijn kon worden nagekaart en collectief een pintje kon worden gedronken op de goede afloop, stond ik daar na mijn eindwerkverdediging moederziel alleen op de stoep in hartje Antwerpen in een oceaan van winkelende mensen die geen benul hadden van wat ik net had verwezenlijkt. Zielig eigenlijk. 🙂 Gelukkig werd dit na de diploma-uitreiking ruimschoots gecompenseerd.

    Like

Geef een reactie

