The Paradox

Dolle pret. Echte mannen verbouwen.

The Paradox is de naam van een café niet ver van mijn deur. Inclusief een fervente supportersclub voor een Spaanse eersteklasser. Die vast in euforie zijn nu Spanje zichzelf opvolgde als Europees voetbalkampioen.

Het café werd een paar jaar geleden nog maar verbouwd door dezelfde aannemer die ook ons huis verbouwde. Een klein bedrijfje en ik deed de voorbereidende werkzaamheden. In mijn verlof. Zoals zovele Belgen. Je bent een beginnend gezin, je bekijkt je bankrekening en beslist om voor en na je werk zelf aan de slag te gaan in je huis.

Ook qua job zat ik toen in een normaal Belgisch profiel: 75% is bediende. Net als ik toen was. En ik onderging een werkplekonderzoek omwille van beeldschermwerk. Ik klaag over nek- en schouderoverlast en de arbeidsgeneesheer komt mijn laptop afstellen. Ik klaag ’s winters over het ijs op de parking en er wordt gestrooid. Ik klaag over stress en ga …. vier weken op verlof, annex verbouwen…

En dit is de paradox voor mij. We zitten in een citroenloopbaan en gaan ons verlof gebruiken om met behulp van bakstenen te ontstressen. De relationele spanningen omwille van een andere visie op het eindresultaat nemen we er bij.

En niet alleen dat. De nek- en schouderklachten lossen we op door met hamer en beitel in een onmogelijke positie aan de slag te gaan.

Problemen met de ogen lossen we op door ze vol stof te strooien. Stof dat we ook inademen. Ik stond te slijpen zonder stofmasker. Af en toe pauze nemende voor een … sigaretje. Twee zaken die elkaar versterken. Ten slechte.

Vloeren uitbreken, uren aan een stuk gebogen staan met een gehuurde drilboor. Root mean square? Wiskunde is niet voor vakantieperiodes. Amehoela.

Dolle pret. Echte mannen verbouwen. Echte mannen zien er als kompels uit. Tenminste in het verlof. Niet op het werk. Daar moet de werkgever voor onze veiligheid zorgen.

The Paradox. Veilig op het werk. Onveilig thuis. Misschien moet ik me lid maken van die supportersclub en in Spanje een matchke meepikken. Vast een stuk gezonder dan al dat thuisklussen.

Verzorg je. Informeer je. Be careful. Be safe. Be.

http://www.kwartsstofvrij.be
http://helpzenietnaardetuut.be

One thought on “The Paradox

  1. (reactie van Jan Hofkens, doorgegeven via Myriam Van der Steen)

    Alweer héél herkenbaar. (Misschien toch eens afspreken in de paradox, aan den toog) 😉

    Om nog maar te zwijgen over de (veiligheids)eisen bij het huren van drilboren, bouwkranen, stelling, … Confomiteitsattest? CE? Gebruiksaanwijzing? Opleiding?
    We zijn niet op het werk hé.

    ‘ t Is voor thuis, dus slechts twee eisen:
    1) Het moet goed macheren (en snel).
    2) Kunnen we een prijske maken? Ik hoef geen factuur, hoor!!

    Spiegeltje spiegeltje aan de wand…

    Like

Geef een reactie

